یک همهگیری خطرناک
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۵۰۹۳
حضور در اجتماع و دوری از محتوای تولیدشده در رسانه مانند استفاده از ماسک در زمان اپیدمی است و با اینکه ماسک برای حفظ سلامت ما لازم است اما در صورتیکه باقی افراد جامعه ماسک نزنند ما همواره در خطریم.
فرهنگ رفتاری نسبت به یک تولید رسانهای در جامعه روی تمام افراد جامعه تاثیر دارد، شاید این روزها در نبود رویکردهای صحیح فرهنگی و بازوهای اجرایی آن نیاز باشد که هر خانواده از حقوق و شرایط خود نسبت به محتوای رسانه آگاه باشد تا در اپیدمی های رسانهای بتواند نخست از خود و خانواده و سپس از جامعه محافظت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قوانین چه میگوید؟
ابتدای عضویت در هر شبکه اجتماعی یا پیامرسانی شما ملزم به پذیرش قوانینی میشوید، هر شبکه اجتماعی قوانینی برای نشر محتوا دارد و گرچه بسیاری از این شبکههای اجتماعی در شرایطی خلاف قوانین عمل کرده و رفتارشان را با توجه به رویکردهای سیاسی کشور مبدا یا نظر سرمایهگذاران تغییر میدهد.
به یاد بیاورید حذف تصاویر مربوط به سردار سلیمانی و ترور دکتر فخری زاده از صفحات اینستاگرام را در حالی که گروه تروریستی مجاهدینخلق بهصورت کاملا آزادانه در اینستاگرام فعالیت میکنند.
اطلاعداشتن از قوانین و حتی درخواست اجرای آنها ممکن است در این شرایط به نظر بیهوده بیاید اما همواره حرکت به سمت رسیدن به حق و حقوق هر فردی از مسیر آگاهی آغاز میشود؛ آگاهی از قوانین و سپس حقوقی که به ما تعلق میگیرد.
بهطور مثال در نخستین بندهای قوانین پایهای اینستاگرام ذکرشده که هر کاربر باید ۱۳سال یا بالاتر داشته باشد، کاربران حق انتشار تصاویر برهنه یا نیمهبرهنه و پیشنهادهای جنسی را نداشته و کاربران اجازه آزار و اذیت باقی کاربران را ندارند. گزارش یا مشاهده نقض این قوانین باعث مسدودشدن صفحه کاربر میشود.
یکی از قوانین پایهای جالب اینستاگرام ملزم دانستن کاربران جهانی برای رعایت قوانین محلی درباره نشر مطالب در اینستاگرام است؛ البته در شرایط عمومی استفاده از این شبکه اجتماعی ذکرشده و اینستاگرام حق قطع خدمات بههرکاربری را در هر زمانی برای خود قائل است و این مساله را باید در نظر گرفت که ما در زمان عضویت این قوانین را پذیرفتهایم.
حقایقی که نمیتوان انکار کرد
در دسترسبودن برخی محتواها در اینترنت مانند محتوای پورنوگرافی و برهنگی به این معنی نیست که هر فردی از هر سنی اجازه دارد به آن محتوا دسترسی داشته باشد. با رشد اینترنت و در دسترسبودن آن یکی از مهمترین نگرانیهای والدین، دسترسی کودکان و نوجوانانشان به محتوای نامناسبی مانند پورنوگرافی، برهنگی و خشونت است.
گرچه به گواه متخصصان رسانه، روانشناسان و حتی کاربران، چنین محتوایی توهینآمیز، نامناسب و شامل کلیشهها و تحقیرهای جنسی و جنسیتی است و تبعات منفی بسیاری دارد اما در کمال تعجب غیرقانونی نیست؛ البته کشورهای مختلف استانداردها و قوانین مختلف فرهنگی در مورد نشر محتوای مربوط به مواد و محتوای جنسی دارند که ممکن است در یک حوزه قضایی ممنوع باشد اما همان محتوا بهراحتی در سرورهای کشور دیگری قابل دسترسی باشد.
طبق تحقیقات و مشاهدات، نوجوانان امروز با دنیایی از محتوای جنسی مواجه هستند حتی آندسته از جوانان که به دنبال پورنوگرافی نیستند اغلب در معرض آن قرار دارند.
آنها در محصولات رسانهای مانند بازی، کلیپهای موسیقی و سریال و فیلمها با این موارد به اجبار مواجه میشوند.
ممکن است پذیرش این مساله سخت باشد که فرهنگ عامه بهطور کلی جنسیتر شده، بهویژه با توجه به مدلی که زنان را در رسانه به تصویر میکشد.
پذیرش وجود محتوای جنسی در رسانه از سمت والدین اولین قدم است؛ اینکه کودکان و نوجوانان وقتی به اینترنت دسترسی دارند لاجرم در معرض این محتوا هستند، گرچه مراقبتهای والدین نقش مهمی در حفاظت از فرزندان در این زمینه دارد اما حجم این محتوا در رسانه به اندازهای است که برای مدیریت آن نه راه فرار است و نه پذیرش کامل آن.
ما با حذف ابزارهای ارتباطی کودک و نوجوان نمیتوانیم مطمئن باشیم که فرزندمان بههیچعنوان در معرض این محتوا قرار نخواهد گرفت، این نکته را باید در نظر گرفت که اساس اولیه توجه و ساخت و نشر این محتوا بر مبنای یکی از اصلیترین غرایز انسانی است پس حتی با حذف این محتوا شما نمیتوانید در زمان شروع کنجکاویهای جنسی و سپس بلوغ جنسی فرزندتان منتظر جستوجوهای او نباشید، گرچه ممکن است رفتار بازدارنده شما باعث شود که کودک یا نوجوانتان برای دریافت پاسخ به افراد یا مراجعی جز شما مراجعه کند.
چه کنیم؟
پیش از تمام محدودیتها به این نکته توجه کنید که غریزه جنسی نیز مانند باقی غرایز انسانی فطری و ذاتی است، فرزندان ما برای درک این غریزه نیاز به آموزش دارند و لازم است که بدون جبههگیری یا ترس به سوالات آنها پاسخ دهیم، دنیای مربوط به مسائل جنسی برای بزرگسالان نیز عجیب، جذاب و در بسیاری موارد ناشناخته است پس دور از نظر نیست که این احساسات در کودک و نوجوان چندبرابر شدیدتر و عمیقتر باشد.
مطالعه درباره مسیر رشد جنسی کودک میتواند به شما کمک کند که در زمانهای مناسب منتظر سوالات و رفتارهای جدید فرزندتان باشید و کمتر غافلگیر شوید در مسیر مطالعه و جمعآوری اطلاعات یادتان باشد که برخی جریانها در معرفی و آموزش مسائل جنسی به کودکان افراط میکنند و گاهی باعث میشوند کودک تصوری ناایمن نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشد یا تمام مسؤولیت محافظت از کودک بر دوش خود او بیفتد یا پیش از ایجاد سوال در ذهن کودک پاسخهایی را دریافت کند که از قوه درک او خارجاست.
در مسیر تربیت جنسی کودک این نکته را هم درنظر داشته باشید که بنا به میزان سوال و کنجکاوی کودک و سنی که در آن قرار دارد، پاسخدهید.
در سنین خردسالی گفتوگو درباره محتوای جنسی میتواند از گفتوگو درباره کلیشههای جنسیتی و احترام برابر به زن و مرد آغاز شود.
بسیاری از محتواهای جنسی نگاهی تحقیرآمیز به زن دارد و کودکی که از پنج یاشش سالگی احترام و ارزش انسان را درک میکند در بزرگسالی نیز بهسختی میتواند آن میزان از خشونت و تحقیر نسبت به یک انسان را پذیرا باشد.
یکی از راهحلهای مراقبت در مقابل محتوای جنسی استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ خانگی است که والدین روی موبایل یا کامپیوتر فرزندان خود تنظیم میکنند اما مساله دسترسی همگانی به فیلترشکنها در ایران این مسئله را غیرممکن کرده است.
اگر کودکان ناگهان با محتوای پورنوگرافی مواجه شدند، آرام باشید. در بسیاری از موارد این سایتها بهطور تصادفی ظاهر میشوند و بستن آنها از نظر فنی دشوار است؛ بنابراین عکسالعمل شدید نشان ندهید، هدف این است که کودکان هنگام وقوع این نوع حوادث احساس امنیت کرده و برای کمک و مشاوره به ما مراجعه کنند.
زهرا صالحی نیا - کارشناس سواد رسانه / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: ماسک شبکه اجتماعی فخری زاده تصاویر برهنه تربیت جنسی پورنوگرافی چاردیواری محتوای جنسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
8 نکته درباره سخنان دوم بانکی پور: به جای سرک کشیدن به "تختخواب" دیگران ، حواس تان به "سفره" مردم خودمان باشد
عصر ایران - امیر حسین بانکی پور فرد، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی است؛ او چندی پیش، حرف زشت و ناروایی را درباره یکی از ملت های مسلمان و همسایه ایران زد که انتقاداتی را برانگیخت و امید می رفت یا اصلاح کند و با دستکم، تکرارش نکند و غائله ختم به خیر شود چرا که بعضی موضوعات را نباید بیش از حد، هم زد و تهوع آفرید!
او با انتقاد از آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، گفته بود: او ضربه بزرگی به ترکیه زد به طوری که الان در ترکیه به طور متوسط هر مردی با 15 زن شریک جنسی است، این عددی که گفتم متوسط است و ممکن است مردی 50 شریک جنسی و دیگری 5 شریک جنسی داشته باشد. این رهاورد کشف حجاب آتاترک است که ما الان داریم می بینیم و خیلی نگرانی به بار آورده است!
بانکی پور بعد از انتقادات گفت که برای حرف هایش سند دارد و به آمار منتشره توسط یک وبسایت آمریکایی استناد کرد و در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، سخنانی گفت که جا دارد بدان بپردازیم:
1 - کسانی که در جایگاه های رسمی هستند، باید این نکته بسیار ساده و پیش پا افتاده را بفهمند که سخن آنها وزن، معنا و بازتاب متفاوتی دارد با حرف های یک شهروند معمولی!
آقای بانکی پور هم باید مانند خیلی های دیگر، متوجه این معنا باشد و برای کشور هزینه سازی نکند.
2 - احتمالاً سواد انگلیسی بانکی پور به حدی کفایت نکرده که آمار سایت آمریکایی را درست متوجه شود. سایت آمریکایی که او بدان استناد کرده، نوشته است که هر مرد ترک در طول زندگی اش، با 14.5 نفر رابطه جنسی دارد. در حالی که بانکی پور، این چنین فهمیده که نوشته اند هر مردی همزمان با 15 نفر "شریک جنسی" است.
البته هر گونه رابطه خارج از خانواده، ولو آن که یک نفر و یک مورد هم باشد، قبیح است ولی در مورد حاضر، سایت یک چیزی می گوید و بانکی پور چیز دیگری فهمیده و گفته است!
3 - این معما هنوز در سپهر سیاسی ایران حل نشده است که چگونه می توانند آمارهای غربی ها را در جاهایی که به زیان ایران است؛ نادرست و غرض ورزانه بدانند ولی اگر آمار آنها به کارشان بیاید، همان منابع را به قول بانکی پور در مصاحبه اخیرش، "معتبر" بدانند؟!
4 - هر کسی می تواند درباره چهره های سیاسی و تاریخی، نظری داشته باشد و اعلام کند ولی یک سیاستمدار عاقل و با کفایت، هرگز درباره بنیانگذار کشور همسایه این گونه موهن و منفی سخن نمی گوید. آتاترک، شخصیت مهم تاریخ ترکیه است که اغلب شهروندان این کشور برایش احترام قائل هستند و بی احترامی یک سیاستمدار ایرانی به رهبر فقید ترک ها می تواند زمینه ساز واکنش متقابل شود و این، به سود دو ملتی نیست که با احترام و حسن همجواری، در کنار هم زندگی می کنند.
بانکی پور نمی داند که حرمت ها باید حفظ شوند و پرده دری نشود؟!
مشکل همان بند اول این نوشتار است که بعضی ها بعد از رسیدن به کرسی های وکالت و ریاست و وزارت، هنور متوجه نیستند که جایگاه شان فرق کرده و باید حتی در واژه گزینی هم دقت و احتیاط به خرج دهند.
5 - حرف های بانکی پور، نه تنها توهین و تهمت به مردان ترکیه ای است که توهینی بزرگ تر به دهها میلیون زن مسلمان این کشور است. اگر این ادعا درست باشد که هر مرد ترکیه ای 15 شریک جنسی دارد، معنای دیگرش نیز این است که زنان ترکیه ای هم به طور متوسط 15 شریک جنسی دارند چرا که نسبت ترکیب جمعیتی زنان و مردان در ترکیه تقریباً یکسان است.
این در حالی است که چنین وضعیت مبتذل، وقاحت بار و شرم آوری فقط در ذهن بانکی پور برقرار است و نه در ترکیه و نه در هیچ جای دیگر دنیا مصداق ندارد.
بد نیست بانکی پور و همفکرانش بدانند که طبق آخرین برآوردها، تقریباً نیمی از زنان ترکیه دارای حجاب شرعی هستند و این را در کنار آمار ایران بگذارید که آمار زنان ایرانی که حجاب شرعی دارند، زیر 50 درصد است.
واقعاً چگونه یک نماینده مجلس، یک مرد، یک مسلمان و فراتر از همه، یک انسان می تواند دهها میلیون مرد و زن پاکدامن را این گونه قذف کند و بعد با خاطر آسوده سر بر بالین بگذارد؟!
* این گزارش جالب را بخوانید:
آمار خانمهای باحجاب و بیحجاب در ترکیه چقدر است؟ چند درصد مردم نماز میخوانند و روزه میگیرند؟
بخشی از گزارش آمار دینداری مردم ترکیه
6 - بانکی پور برای اثبات مدعای خود دست به دامن فیلم های ترکیه ای شده و گفته است: "شما فضای فیلم های ترکیه ای را هم نگاه کنید می بینید که این موضوع دارد با فرهنگ این کشور عجین می شود." و سپس در جواب خبرنگار که آیا شما فیلم های ترکیه ای را می بینید گفته است: نه، من نمی بینم.
دو نکته درباره فیلم ها و سریال های ترکیه ای که بد نیست بدان اشاره کنیم این است که اولاً فیلم ها و سریال های ترکیه، فقط همان هایی نیستند که ایرانی ها پیگیرش هستند. فیلم ها و سریال های متعددی در ترکیه تولید می شود که اساساً فضایی که بانکی پور بدان اشاره دارد، در آنها وجود ندارد و منزه هستند.
ثانیاً فیلم و سریال در ترکیه، یک صنعت پولساز است که الزاماً جامعه ترکیه را بازتاب نمی دهد، درست مانند فیلمفارسی های قدیمی که حال و هوایی مجزا از زندگی واقعی ایرانی ها داشتند. همین الان نیز همان اندازه که فیلم ها و سریال های ایرانی که در آن زن و شوهرها کنار هم حجاب کامل دارند، بازتاب زندگی واقعی خانواده های ایرانی است، فیلم ها و سریال های ترکیه ای نیز نشان دهنده واقعیت های زندگی ترک هاست!
7 - بانکی پور در جواب منتقدان گفته است: بهتر است بجای تشکیک با ذهن بیدار و جستجوگر، به دنبال حقیقت نتایج کشف حجاب، که برهنگی و سپس فروپاشی خانواده ها را در بر دارد باشیم.
بانکی پور، با هزینه ای به نام توهین به زنان و مردان یک ملت، در نهایت خواسته ثابت کند که سیاست های آتاترک کار را به فروپاشی خانواده در ترکیه کشانده است و به آمار یک سایت آمریکایی هم استناد کرده و آن را معتبر دانسته است. غافل از این که در همان سایت، آمار طلاق و فروپاشی خانواده در ایران، بیشتر از ترکیه اعلام شده است.
مشکل اصلی این است که عده ای می خواهند حجاب را مترادف عفاف قلمداد کنند و این در حالی است که این دو، الزاماً لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، یعنی هر زن محجبه ای، الزاماً عفیف نیست و هر زنی بی حجابی، بی عفت نیست. طلاق نیز، مقوله ای است غیر مرتبط با حجاب و هم زنان باحجاب و هم زنان بی حجاب درگیر این موضوع هستند.
اگر قرار بود بی حجابی در جامعه ای منجر به افزایش طلاق شود، کشورهایی مانند بزریل که نوع پوشش زنان شان را همه می شناسند، باید در صدر جدول طلاق های جهان بودند و حال آن طبق آمار همین سایت، ایران در رده 13 طلاق جهان است و برزیل در رتبه 85 (ترکیه هم نوزدهم است).
این که حجاب را به عنوان یک فریضه دینی و حتی بخشی از فرهنگ ایرانی ترویج کنند، امری شایسته است ولی فروکاستن مساله به آن و ندیدن عوامل بنیادین فرهنگی و معیشتی و حتی سیاسی در موضوع طلاق، بخشی از ساده انگاری مخربی است که به هزار تاسف در بسیار از امور و شؤون کشور شاهدش هستیم.
8 - به بانکی پور و بانکی پورها که در دولت و مجلس و نهادهای تاثیرگذار بر سرنوشت ملت ایران هستند، توصیه می کنیم به جای سرشماری شرکای جنسی این و آن، به شمارش تعداد فزاینده فقرا در ایران خودمان بپردازند؛ به جای سرک کشیدن به تختخواب دیگران، حواس تان به سفره مردم خودمان باشد و توان و زمان شان را به اصلاح وضعیت نابسامان داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد اختصاص دهند که رسول خدا (ص) فرمودند: کاد الفقر ان یکون کفرا (فقر انسان را در آستانه كفر قرار مىدهد).
می دانید یعنی چه؟ یعنی اقتصاد فشلی که درست کرده اند، مردم را فقیر می کند و آنها را به کفر هم می کشاند و آقایان، در کشاکش کفر و ایمان که امری بنیادین است، درگیر پوشش زنان شده اند که امری نمادین است: خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است.